lördag 6 september 2008

Projekt 1 - Webbshop

Dags att "avslöja" det första projektet jag håller på med. Det är en webbshop som jag kommer hyra ut per månads-basis till kunder. Jag riktar mig som ni kanske vet till mindre företag. Det kommer även webbshopen att göra.

I version ett kommer webbshopen kanske inte ha alla funktioner som de stora aktörerna. Men känner på mig att min webbshop kommer vara mycket attraktiv för mindre företag. Jag kan nämna några fördelar.

  • Den är billig. Troligt pris 99-129 kr månaden inklusive webbhotell
  • Kunden kan givetvis själv lägga in/ta bort produkter bäst den vill
  • Hela webbshopen använder sökvänliga url:er vilket skall ge bra placering på google
  • Kunden kan skriva in sökord och beskrivning för varje produkt
  • Bilder som kan förstoras på varje produkt
  • Ingen sida ligger i FRAMES och gömmer sig för sökmotorerna
  • Den är snygg. Kanske den största fördelen. Alla webbshopar ser ju ut som crap (förlåt mitt ordval). Jag tycker det det är skrämmande hur alla webbshopar ser ut faktiskt.

Men det är många problem kvar att lösa och här kommer några problem.

Hosting

Jag vet inte om jag skall lägga alla webbshopar på mitt webbhotell eller om jag skall hyra en server och samla alla på den. En egen server vore helt klart det bästa men samtidigt måste man ha rätt många kunder för att bara betala kostnaden för servern. Troligt är att jag först samlar kunder på webbhotellet ett tag. När jag ser att kunderna börjar tillta så köper jag en server och kastar upp den.

Betalningsalternativ

Betalningsalternativ finns det gott om. Finns säkert 20 företag som erbjuder olika typer av betalningmetoder. Problemet är att jag inte är så en programmerare i grund och botten så kanske är klurigt att sätta mig in i de olika API som företagen har. Jag vet dock att det måste lösas på något sätt.

Det är väl egentligen de 2 problemen jag grubblar på. Sedan finns det några mindre "problem" som tex vilka funktioner som skall vara med från start. I framtiden kommer den innehålla otroligt många funktioner. Men i första läget kommer jag bygga en snygg webbshop med mycket bra basfunktioner och skaffa kunder. Etapp 2 blir att bygga ut den med fler funktioner.

Då undrar kanske du som läser detta hur den skall testas? Jag skall erbjuda 10-15 företag en gratis webbshop samtidigt som jag själv drar igång en webbshop. Nu kanske du undrar vad jag skall sälja? Byggsatser blir det och kanske en erotisk shop. Här har vi också ett problem att man måste söka fram massa grossister och skriva avtal och skit. Sånt är både tråkigt och tar tid. Om det blir så att jag startar dem och de skulle börja gå runt kommer jag sälja dem.

Jag är inte den som vill leva på att kränga saker på internet även om blir rik på kuppen. För mycket packande och skickade för min smak. framförallt är det för tråkigt att sälja prylar. Jag vill utveckla nya (eller sådana som finns och göra dem bättre) webbtjänser istället. Betydligt mycket roligare.

Om jag får välja mellan att bli rik genom att sälja prylar eller att "få en inkomst så att jag klarar mig" på att bygga och sälja webbtjänster så blir svaret givetvis alternativ nummer 2. Har man inte roligt på vägen så kan man lika bra sätta sig i kassan på Ica och vänta på lönen varje månad (inget fel med det jobbet, bara ett exempel).

Inga kommentarer: