tisdag 5 augusti 2008

Dags att börja tillämpa avtalsfakturering

Jag har inte gjort någon reklam för mitt nya webbhotell starhost.se än. Dock har det drillat in 4 kunder på 2 dagar nu. Jag vet att min tjänst är bra och kommer från september slå på stora trumman när det gäller reklam. Det är första gången jag kommer annonsera på allvar. Har haft en annons ute förut men det var länge sedan. Nu skall jag annonsera på nya sätt vilket jag tror kommer ge mer kunder.

Mer kunder ger också mer problem när man kommer till faktuering. Jag har som målsättning att få 300 nya kunder fram tills nyår på webbhotellet. Då håller det inte att skriva ut varje faktura för sig utan jag måste sätta mig in i avtalsfakturering.

Det innebär att programmet själv per automatik skall skriva ut en faktura när det är dags och jag behöver då bara skicka iväg den med post/e-post. Har kollat lite på avtalsfakturering och även om det är lite krångligt att sätta upp plus att det tar tid att lägga in alla befintliga kunder i detta system så finns det inget annat sätt att gå.

När man väl har satt upp det så kommer jag spara otroligt mycket tid varje år på att slippa skriva ut fakturorna manuellt. Samtidigt kommer jag släppa produkter som man också skall betala för kvartalsvis eller årsvis så tror det är dags att strukturera upp denna del i företaget. Jag vet att jag kommer vinna mycket tid i längden och tid är pengar.

2 kommentarer:

Sjukpensionären sa...

Spännande! Ska du annonsera på nätet eller i pappersmedia?

Thomas sa...

Både och faktiskt. Det mesta blir dock ganska riktad reklam till nya företag som idag inte finns på nätet vilket borde ge mer kunder. Skall dock vara pappaledig från oktober tills nyår så blir först efter nyår jag kommer lägga mer pengar på reklam.

Sedan har jag inte kollat upp på nätet var jag skall lägga mina annonser heller. Har massa andra projekt på gång och webbhotellet är inte prio ett.