måndag 5 maj 2008

Prenumeranter en bra inkomstkälla

Ett bra sätt är att tjäna pengar är att skapa en produkt en rad människor vill ha/behöver samt att de behöver denna produkt varje månad eller varje kvartal. Har man en bra produkt som kostar ungefär 149kr/månad så sprider sig snabbt ryktet om denna produkt till en större skala.

Räknar man på att man får 500 prenumeranter på sikt så blir det 894000 på ett år. Drar man bort skatt och egenavgifter (förutsatt man driver sin firma själv utan anställda) på ca 60 procent* så har man 357600 kr per år eller 29800 kr efter skatt per månad.

Ok, man blir inte miljonär. Men tänkt då om du har ett vanligt jobb du trivs med samtidigt som du skrapa ihop 500 prenumeranter till din produkt då har du helt plötsligt rätt mycket pengar att röra dig med.

Jag tror inte att det kan vara så svårt att skapa en sådan tjänst. Det enda jag vet är att om jag själv skall sälja en produkt på det viset måste jag brinna för den själv. Någon sådan produkt har jag inte hittat än, dock jobbar jag på det.

* I expemplet räknade jag på en digital produkt som är självutvecklad och skatten beräknades just för min situation.

2 kommentarer:

Marcus sa...

Håller med. Sen är ju frågan hur mycket tid man får lägga ner på det hela varje månad. Det kan ju vara så pass mycket jobb att man inte kan ha ett jobb på sidan om. Typ en tidning eller liknande.

Thomas sa...

marcus:
Sant, detta skulle nog inte ta upp en heltidstjänst. Umeåföretag som gör t-shirts. En kille. 2800 prenumeranter. 240kr tröjan. Blir en del pengar: http://www.t-post.se/