onsdag 1 oktober 2008

Början på slutet för Volvo Lastvagnar

Igår kom varslet som på Volvo Lastvagnar (där jobbar alltså jag) som det har ryktas om i veckor. 370 stycken är det som skall lämna fabriken i april 2009. Varslet gick att läsa på di.se innan vi som arbetar och vår fackförening fick reda på något.

Även Göteborg varslade folk, mer än i Umeå. Den enda fabrik som Volvo Lastvagnar inte varslade något folk på är i Gent. Visst, de lägger ned sitt nattskift. Men det var planerat redan innan de körde igång nattskiftet.

Volvo Lastvagnar är snart historia i Sverige. Att allt kommer flytta utomlands är inte en fråga om utan när. Jag är (mest troligtvis) inte en av de som drabbas denna gång utan kommer förmodligen få jobba kvar till nästa varsel vilket blir slutet för fabriken i Umeå.

Samtidigt hade det nog varit lättare att blivit uppsagd nu. Om de 370 stycken får gå i April så kommer säkerligen många av de flytta (många är unga) och testa en ny stad och nytt arbete. De som väljer att stanna kvar i Umeå får säkert ett jobb när allt har lagt sig och många personer valt andra vägar i livet.

När de lägger ned hela monteringen kommer resterande (är väl ca 450 kanske) att gå samma väg till mötes. Eftersom detta nu är första dagen på min andra pappaledighetsperiod så känns det inte något vidare eftersom jag tänkte börja söka andra jobb. Jag antar att de som är varslade redan nu börjar spana efter nya jobb.

370 varslade, 192 lediga jobb på arbetsförmedligen. Svår sits.

1 kommentar:

Marcus sa...

Det är inte ens 40 % av alla nya jobb som kommer ut på arbetsförmedlingen. Detta borde betyda att det finns minst 480 lediga jobb...