tisdag 20 januari 2009

Varför inte satsa?

Har fått ett par mail och 1 kommentar om varför inte satsa helhjärtat på min firma om jag blir av med jobbet. Det skulle jag gjort om jag hade varit singel utan att tveka. Nu är jag sambo och har en son och eftersom man har fler att tänka på än sig själv är inte detta lösningen just nu.

Det har inte heller precis vänt för Volvo Lastvagnar så kommer med all säkerhet bli av med jobbet. Har kollat upp lite regler vad som gäller om man stämplar och driver firma.

  1. Man måste haft firman i 12 månader före man blir av med sitt jobb för att överhuvud taget få druva den vidare - Detta uppfyller jag.
  2. Man får inte ha en inkomst på firman mer än 1920kr/vecka - 100000 per år. Detta uppfyller jag (än så länge, även om det börjar närma sig)
  3. Man får inte utvidga firman under den tid man är arbetslös. Eller man får tjäna mer men man får inte ha lagt ned mer tid än föregående år. Det kan man lösa genom att höja priset på sina produkter tex (fungerar inte just på de produkter jag har nu). Det är på denna punkt allt faller för mig är jag rädd.

Jag hade sett ett högre minibelopp och att den tid man lägger ned inte skall räknas på det sätt det gör. Sedan är reglerna väldigt otydliga, de kan när som helst "dra in" min rätt att få A-kassa men de kan samtidigt inte säga vilken gräns jag var tvungen att uppnå för att det skulle bli så. Det tycker jag är väldigt konstigt eftersom man då inte har en aning på hur man ligger till.

Om man tar det webbhotell jag driver är det väldigt svårt att förutse hur många kunder man kommer få på ett år. Om jag bara bedrev verksamhet i min webbyrå så skulle det ju vara lätt att tacka nej till alla uppdrag tills den dagen kommer man får jobb igen.

Ja, som ni ser är det mycket som skall lösas.

Inga kommentarer: