tisdag 13 januari 2009

Varslad

Ja, innan mina arbetskompisar på Volvo ens hinner lämna jobbet (sista mars) kommer nästa stora varsel på Volvo. Nya varslet blev 670 personer i Umeå vilket är enormt mycket för denna stad. För mig finns det 2 anledningar för oro:

  1. Pengar. Jag hade skaplig lön som nu försvinner. Räkningar och lite pengar är inte roligt för någon.
  2. Min firma som jag sedan april/maj 2008 satsat på (kanske inte 110% men 90% iaf) är i riskzonen. Eftersom jag nu bor i Umeå och det knappt finns några jobb alls och till semestern finns 1300 till som behöver jobb så ser ju jobbutsikterna ej bra ut. Och eftersom man inte få stämpla samtidigt som man har företag (om man inte tjänar under 1900kr/vecka, jag tjänar mer) så är även min firma i faruzonen.

Vad kan man dra för slutsatser av detta? Det har inte analyserat än för det var idag jag blev varslad. Att jag blir av med mitt jobb på Volvo berör mig faktiskt inte, all heder till alla mina polare som är det enda som tar mig till jobbet på dagarna. Jobbet i säg är skit och har alltid varit skit. Faktiskt så kände jag en lättnad när detta varsel kom, då talar jag bara för min del så klart. Givetvis är det tungt för många som arbetar på Volvo nu och även andra företag som varslar.

Alla har räkningar och munnar att mätta.

Personligen är jag mer orolig för att jag måste lägga ned firman. Eller lägga ned. Kommer väl sälja den. Men det är ju något jag lagt ned mycket tid på iaf sedan april 2008 så det skulle kännas betydligt jobbigare att sälja den än att bli av med jobbet som jag nu kommer bli.

Om man bortser från min firma så ser jag egentligen bara fördelar med varslet (pratar fortfarande bara om för min egen del). Jag kommer ha otroligt mycket tid att lära mig mer inom webbutveckling. Nya tekniker och nya publiceringsverktyg. Det känns otroligt bra faktiskt att få lyxig tid till det man älskar. Så jag kommer inte ha några problem att hålla mig sysselsatt.

Sedan har jag aldrig stämplat någon gång. Jag har jobbat sedan jag var 18, blir 14 år detta år. Så det skall bli skönt att känna hur det känns också. Jag antar man saknar den sociala biten mer än just pengarna. Men inte lätt för mig att sia om eftersom jag aldrig varit i denna sits förut.

Nu får ni iaf hålla tummarna för min firma, för nu blåser det hemska vindar ;).

/Varslad

1 kommentar:

Anonym sa...

Varför inte satsa på firman? Försök ta så många andra högst tillfälliga extrajobb som möjligt parallellt medan du verkligen lägger in en extra växel på firmabyggandet.