fredag 25 april 2008

Försäkringskassan

Jag har aldrig varit i kontakt med försäkringskassan under mina 30 år på jorden. Har inte varit sjuk över 10 dagar, har aldrig brytit mitt ben eller skadat mig så de var tvungen att ersätta min lön på något sätt. Jag har faktiskt stämplat en gång i tiden. Jag han stämpla 2 dagar innan jag fick nytt jobb och orkade inte ens lämna in för att få ersättning för de 2 dagar jag var utan jobb.

Då känns det ganska fel att jag första gången man skall få ersättning för sin pappaledighet blir mitt ärende handlagt av en klåpare. Jag såg på nyheterna i veckan att det inte var många personer i Sverige upplevde försäkringskassan som något positivt. Allt tar lång tid, ofta fel på utbetalningar etc.

Nu skall jag summera min inkomst denna månad.
  • Lön från mitt arbete: 3.673,74
  • 14 dagars utbetalning från försäkringskassan: 1.764,00 (ungefär 5000 för lite mot vad jag skulle ha haft)
  • Sammanlags summa: 5437,74

På lite skoj (samt lite allvar) tog jag reda på hur mycket existensminimum var i dagens Sverige. Det verkar ligga kring 4000 efter det att hyran är betald, kaske en aning mer eller mindre beroende på vilken kommun man bor i.

Det komiska i denna situvation är att min sambo inte fått en krona från den trevliga arebetsplats vi jobbar på. Det var dock inte företaget som gjort fel(denna gång, brukar vara dem) utan var ett annat bolag som håller i våra löner.

Räkningarna är väl på ungefär 16 tusen kronor(med mat inräknat). Svårt att se att jag kan betala alla räkningar med mina 5437,74 kr.

Kommer dock se tillbaka på denna dag med ett leende när mitt företag drar in så mycket pengar att det är svårt att göra av med dem. Detta löser sig nog. Brukar alltid göra det på ett eller annat sätt.

2 kommentarer:

Sjukpensionären sa...

Själv har jag haft kontakt regelbundet med försäkringskassan i snart 8 år och har bara positiva erfarenheter. Kanske är något lokalt i min stad där det fungerar extra bra..

Om du behöver anställa billig arbetskraft någon gång till ditt företag finns jag tillgänglig (:

Thomas sa...

sjukskriven
Efter ett telefonsamtal verkar det löst. De erkände sitt fel och jag kommer få mer pengar.

Härligt :) alltid bra att veta!