tisdag 1 april 2008

En nystart

Så var den här. Nu gör jag min första dag på min pappaledighet. Känns faktiskt helt underbart. Jag har bara 6 veckors jobb totalt kvar innan nyår och de veckorna faller ut i mitten av augusti tills september.

Under min pappaledighet har jag också tänkt skärpa mig och vara snällare mot min kropp. Jag hade som mål att sluta snusa från och med idag och även börja träna igen (har haft uppehåll på 3 veckor, mest av ren lathet). Hur går det då? Jo jag tyckte synd om mig igår för att jag skulle sluta snusa så jag sparade en snus tills idag. Den är den sista jag har och den använder jag nu under den tid jag skriver här(den kommer jag ej räkna! jag har inte känt något snussug alls idag utan tog denna bara för att göra slut på den). Träningen gick bra. Har varit och kört Bröst och Triceps på gymmet.

Här är lite av de saker jag bestämt mig att göra under min pappaledighet.
  • Förbättra min konditon. Jag skämtar inte, jag har lätt sämst kondition av alla bloggare vill jag lova. Går jag snabbt upp till andra våningen i mitt radhus så blir jag lite lätt yr och hjärtat slår mycket snabbare än det borde göra.
  • Lägga snuspengar på aktier. Jag skrev ju för några dagar sedan att jag sålt alla mina aktier och fonder. För att inte frestas att börja snusa igen så skall jag använda de pengar som jag köper snus för till att lägga på aktier. Jag snusar för ca 30kr/dag (1 dosa). Det blir ca 900 kr per månad. Om man räknar med April så är det 9 månader tills nyår (skall vara hemma tills i Jan någon gång) så skall jag alltså kunna lägga 8100 kr på aktier bara genom att sluta snusa.
  • Gå upp i vikt. Ja du läste rätt. 96% av alla svenskar vill nog gå ned i vikt. Alla tidningar skiver konstant om bantningskurer och saker som gör att vikten rasar. Tidningarna har tyvärr glömt bort en stor grupp som mår väldigt dåligt för att de är för smala och inte kan gå upp i vikt. Jag är väl inte så smal. Väger ca 90 kilo i bra form men vill gå upp 5 kilo fram till nyår. Mitt mål är att väga 100 i kanonform.
  • Satsa mer på mitt företag. Har ett riktigt bra läge nu när mitt barn sover sina stunder om dagarna att spendera tid på mitt företagande. KOmmer jobba maximalt på att få in många nya kunder fram till nyår.
  • Lära känna mitt barn. Denna punkt är givetvis nummer ett och inget annat kommer före. Jag vill verkligen vara en aktiv pappa nu när jag får chansen under en längre period. Denna tid kommer aldrig igen och jag skall ta vara på varje minut att lära känna mitt barn på bästa sätt. Längtar dock till all snö är borta så man kan vara ute mer.

Detta var väl det jag tänkt göra nu fram tills nyår. Det som blir jobbigast är väl att sluta snusa. Jag hoppas verkligen det går men vet inte om de där 8100 som skulle vara snuspengar verkligen kan motivera mig att sluta. Har du slutat snusa? Några bra tips?

1 kommentar:

Marcus sa...

Låter som bra målsättningar. Vet inte hur man slutar snusa, men det är nog bara den hårda vägen som gäller är jag rädd. Vi får ta och ses någon gång över en kopp kaffe och prata visioner :)