söndag 16 mars 2008

Dags att organisera sig

Jag missade en sak jag skulle göra idag av den enkla anledningen att jag helt enkelt glömt bort det. Vi är ju inte mer än människor så att glömma en sak då och då är ju ingen fara. Men sedan insåg att man inte kan glömma saker som företagare. Hur skulle det se ut om man glömde ett kundmöte?


Jag insåg då att det var dags att ta itu med detta problem. Att använda mobilen är inget alternativ eftersom jag har alldeles för många saker att komma ihåg. Jag har sökt ett program och testat några freeware/trial versioner. Vissa har de funktioner jag önskar men inte alla. Jag vill hitta det ultimata programmet som gör att jag slipper lägga ned tid och kraft att komma ihåg alla saker som skall göras.

Jag vill gärna veta hur du om du har något tips på något program av denna typen. Använder ej Outlook eller mobilen för detta syfte, behöver ett äkta kom-ihåg-program.

Jag vill att mitt kommande program har:

  • En bra, organiserad kalender där man kan skriva in möten och andra saker man skall hålla reda på och på något sätt meddela mig att det är saker som jag måste ta tag i.
  • Jag vill också kunna få ett e-post meddelande när något skall göras (bra om man är på resa eller något liknande)
  • Vill att det i programmet skall finnas en "Att-göra-lista" där man kan skriva upp saker som kanske inte är så viktiga att komma ihåg förutom att det är någon bra idé man kan klottra ned.
  • Vill att det skall finnas någon typ av backup funktion i programmet som gör det lätt att ta backup av allt man skriver in.
  • Det skall helst vara ett program som man kör lokalt på sin dator. En internet baserad är alternativ 2.
  • Om det är ett program skall det först och främst finnas till PC men väldigt gärna Mac också (eftersom det snart blir att inhandla en sådan)

Så, nu är det upp till dig! Några förslag som gör min vardag lättare? Kommentera väldigt gärna om du har något tips.

3 kommentarer:

bollkoll sa...

Vad du behöver är GTD (Getting Things Done). Det är ingen applikation men det innehåller många tekniker för en total kontroll på vardagen och arbetslivet.
Lyssna på föreläsningen, det är såå värt det!

Snart rikare student sa...

Jag hade tänkt säga Google Calendar (har fördelen att man kan synka flera personers planeringar) eller rememberthemilk.com, tills jag såg att du helst ville ha ett program...

Vad gäller Mac så följer väl fortfarande iCal med? Jag har inte använt det så mycket, men vet att där i alla fall finns en påminnelsefunktion - jag har lagt in födelsedagar så nu blir jag påmind om dessa en vecka innan.

GTD som nämns ovan är bra, men väldigt omfattande. Tror boken heter "Få det gjort! Svart bälte i vardagsplanering" på svenska. Finns många bra tips där men det kräver engagemang och disciplin.

Snart rikare student sa...

Kan förresten finns några idéer på 43folders.com också.