torsdag 20 mars 2008

Inte roligt att stå på noll

Även om mina webbprojekt går framåt så är min ekonomi nu under all kritik. Har varit väldigt mycket utgifter på slutet. Allt från dyra webbprojekt till oväntade utgifter som varit omöjliga att förutspå. Att min ekonomi inte är riktigt på topp nu gör inte så mycket faktiskt.

En bra sak som kommit ut av detta är att jag kan känna med dem som verkligen måste vända på varje krona varje månad. Det måste vara väldigt tufft att ha det så. Även om jag nu är där själv så har jag ganska lätt att snabbt öka siffrorna på mina konton. Men de är många som inte kan det och det kan inte vara roligt.

Men eftersom jag inte haft en direkt medveten sparstrategi så har jag nu under ett par veckor öppnat sparkonton på: Akelius, SveaDirekt och Marginalen. Har även öppnat konto hos Avanza (har även Aktie Direkt sedan tidigare). Jag vet inte hur jag skall lägga upp sparandet än. Kommer heller inte spara så väldigt mycket eftersom det mesta kommer jag ändå lägga på mitt företag i form av annonser och reklam. Det viktigaste är för mig nu är att företaget växer, inte att min privatekonomi växer.

Även om jag är väldigt intresserad av ekonomi och då främst privatekonomi (ser Lyxfällan med stora ögon) så är jag väldigt dålig på att spara. Jag vet inte om det beror på att jag lever Jetset-liv eller om det är att jag redan känner på mig att jag i framtiden både kommer kunna leva Jetset-liv och samtidigt spara rätt mycket pengar.

Om jag inte haft de mål jag satt upp för mitt företag hade nog ett utdrag från mina bankkonton idag oroat mig. Men jag vet redan nu att min tid kommer. Det gäller bara följa planen hela vägen ut.

4 kommentarer:

Marcus sa...

Håller med dig. Det viktiga är inte hur det ser ut på kontot idag, utan imorgon. Visst ska man se till att man iallafall kan äta sig mätt, men det viktiga är att man har tålamod och ork för framgången (och pengarna) kommer.

Anonym sa...

"Nu har svenska folket tröttnat på Ericsson-aktien. En tredjedel av skärtorsdagens Ericssonhandel gjordes av privatpersoner, och det var säljknappen de tryckte på."

Dags att trycka för dig med?

Thomas sa...

Marcus
Sant som sagt!

Tobbe (daffen)
Jag har tryckt nu. -6 kr per aktie. Nöjd?

Anonym sa...

Lider med dig! ;)

Bli minimalist så går livet som en dans!
Blir iaf inget mera "jetset" liv nu när du blir pappaledig!

Classic 2012 kanske ger en slant?

Ta't kallt!