torsdag 6 mars 2008

Lyckorus och panik i en salig röra

På eftermiddagen idag fick jag en härlig känsla i kroppen. Projektet jag skickat till Nepal för kodning kom tillbaka som en länk till en testsida. De har faktiskt gjort steg 1 av det jag begärde av dem. De gjorde det inte bara, det gjorde det men bravur. Sidan såg ut precis som jag designat den. All kod är validerad och grön. Kändes otroligt bra. Nu skall jag skruva upp svårighetsgraden för dem en aning. Men förhoppningsvis har jag hittat en stabil partner för framtida webbprojekt.

Nu är jag inte mannen som är känd för att ha medvind så länge innan det kommer en motvind. Motvinden kom som en storm och tog över totalt.

Fick telefonsamtal av en kund. Har kodat en webbplats åt en fackförening. De sade att alla nyheter såg konstiga ut. Efter lite check från min sida verkar det vara någon som hackat deras webbplats och tagit bort en mapp från servern vilket gör att alla nyheter visar felkod. Hela webbplatsen besöks av ca 7-10000 personer varje månad vilket gör detta till ett ganska stort problem. Om det bara varit ett par nyheter hade det ju varit en baggis men nu snackar vi kring 700 nyheter.

Webbplatsen ligger på one.com. När jag hade förstått vad som hänt så var jag lugn. Tänkte att den bara var att gå in i kontrollpanelen och hämta de gamla filerna som finns i backup. Då visar det sig dessvärre att man inte kan få tag i backupen från kontrollpanelen. Då blev det värre och temperaturen i min kropp höjdes.

Nu är klockan 00.10 och väntar fortfarande på svar från one.com. Känns som det kommer bli en väldigt, väldigt lång natt detta.

1 kommentar:

Anonym sa...

Intressant att läsa om en annan webmaster också. Hoppas att det här löste sig ok för dig!

Hade, som du ju läste, också problem med hackers. Hur gick det med det här sen?