lördag 22 mars 2008

The way to go?

Alla företag, stora som små har alla samma utmaning framför sig. Man måste dra kunder till sitt företag på ett eller annat sätt annars blir inte företaget långvarigt eller lönsamt. Det bästa kunderna man kan få tag i är väl de som blir rekommenderade av kunder som man redan har. På så vis har ju den nya kunden redan hört positivt om företaget och har redan en bra och trygg bild av företaget.

Nu räcker oftast inte det för att få sitt företag att växa. Man måste lägga ned otroligt mycket kraft och tid att jaga kunder, helst om man är nyföretagare. Pengar sinar som en vårflod av all annonsering och av telefonsamtal man måste göra. Pengar som ett nytt företag inte egentligen har.

Det sägs att om man driver ett företag på heltidsbasis tar det ungefär 1,5 år innan företaget går +-0. Om man driver sitt företag på heltid och inte har någon stor kassa att ta av är 1,5 år en väldigt lång tid. Bara för att man tagit steget ut och driver sitt eget företag så slipper man ju inte betala hyra och mat. Därför läggs också många nya företag ned eller på is.

Min plan är att om ca 7-8 år lämna det jobb jag då har för att bara driva min firma. Det kan gå men det är väldigt mycket som kan hända på vägen som gör att vägen blir bra mycket längre än det var tänkt från början. Jag har kommit en bit på vägen även om det är i höst som jag kommer satsa 110% eftersom jag då kommer upp med nya webbplatser för mina verksamheter. Jag har då inte valt att satsa allt på ett kort utan skall få min kundkrets att öka dag för dag de kommande åren.

En sak jag kommer vara väldigt noga med att hålla alla mina kunder nöjda. Jag tror inte på konstiga avtal som inte går säga upp. Jag tror att man vinner mycket mer på att köra med öppen hand. Vill en kund lämna mig så hjälper jag den kunden med vad han än behöver hjälp med. Kunden kanske inte valt att lämna mig för att han är missnöjd utan helt enkelt vill pröva ett annat företag eller kanske inte behöver min tjänst längre. Då är den kunden nöjd med mitt företag ändå och kan rekommedera det vidare vilket jag tror man vinner på i längden.

Sedan finns det företag som upperbarligen vill göra livet så surt som de bara kan för företag. Konstiga avtal som kunden inte förstått men skrivit under. Helt omöjliga att få tag i när man behöver hjälp eller vill fråga något. Man ger dem lillfingret så slukar de hela armen.

Yellow Register är ett sådant (gått under flera namn). Om du har tid så se gärna de 2 avnitten från Uppdrag Granskning (länkar nedan). Jag skulle aldrig vilja driva ett sådant företag. Skulle du?

Is this the way to success?

Reportage: Order by fax
Reportage: Order by fax : Uppföljning

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det kommer nog tyvärr alltid finnas pengar att göra på lättlurade invidider, även företagare. Själv är jag mer inne på din tes - att skaffa en kund är början på en relation, inte ett säljavslut.

Anonym sa...

Vore det inte en god ide att försöka hitta någon som kan lägga ner lite pengar,tid och energi på ditt företag tillsamands med dig? Då skulle du förhoppningsvis slippa några år på ditt jobb och kanske ditt företag kunde växa lite snabbare. Jag tänker inte att du ska sälja så stor del av ditt företag men att lägga ut några %. Du kanske har en vänn eller släkting som har lite tid o pengar över?

/Per Ny

Marcus sa...

Jag fattar inte heller hur man kan driva en verksamhet som egentligen går ut på att lura människor. I längden är det inte hållbart. Hur kul är det sedan att veta att den förmögenhet man byggt upp är baserat på en lögn? Det är aldrig kul att vinna ett spel genom fusk.

Thomas sa...

Anonym: Jo jag har redan fått 2 förslag av personer just det. Men jag känner i dagsläget att jag först vill pröva mina egna vingar utan krav att prestera från andra parter. Så tillsvidare avstår jag erbjudanden som dem.